Alphabet, het moederbedrijf van de populaire zoekmachine Google, heeft afgelopen kwartaal fors meer winst geboekt op een hogere omzet. Vooral de advertentie-inkomsten bij Google gaven de resultaten een zet in de goede richting, zo bleek uit de kwartaalcijfers die donderdag nabeurs naar buiten kwamen.
De omzet van Alphabet steeg tot 22,5 miljard dollar, tegenover 18,7 miljard dollar een jaar eerder. De nettowinst viel met 5,1 miljard dollar een kwart hoger uit dan een jaar eerder.
De cijfers waren iets beter dan analisten hadden verwacht. In de handel nabeurs steeg het aandeel met bijna een procent.
Google verdient onder meer geld via advertenties op mobiele apparaten. Onder Google vallen alle mobiele en onlineproducten zoals besturingssysteem Android en YouTube. Marktonderzoeker eMarketeer berekende dat Google dit jaar goed zal zijn voor 52,9 miljard dollar aan reclameopbrengsten. Daarmee zou het wereldwijd een marktaandeel hebben van circa 57 procent.
Het geld dat Alphabet ophaalt met Google, wordt onder meer gebruikt voor projecten voor de langere termijn, zoals zelfrijdende auto’s en slimme thermostaten. Deze activiteiten vallen niet onder Google.
De omzet van de overige onderdelen van Alphabet kwam uit op 197 miljoen dollar. Daarbij werd een operationeel verlies van 865 miljoen dollar in de boeken gezet. Een jaar eerder bedroeg de omzet 141 miljoen dollar op een verlies van 980 miljoen dollar.